Sepatutnya sehari sebelum lebaran sambil menunggu dan membuat jangkaan bila Ramadhan berakhir dan Syawal menjelma, telefon bimbit aku menerima satu pesanan ringkas dari sebuah syarikat telekomunikasi gergasi (gergasi biasanya berwatak jahat). Pesanan ringkas tanpa rasa bersalah yang mengatakan aku tidak boleh menghantar dan menerima pesanan ringkas pada malam itu. Pada mulanya aku tidak kisah kerana dalam suasana hujan renyai-renyai, aku lebih memikirkan dapatkan solat terawikh dilaksanakan pada malam itu atau malam semalam adalah solat terawikh terakhir bagi 1430H. Rupa-rupanya aku terpilih untuk merasa bahana sebuah syarikat gergasi yang bergerak seperti siput b*b*. Apa yang lebih pelik, aku dapat terima pesanan ringkas tetapi aku tidak dapat membalasnya. Aku hanya dapat berbuat demikian 36 jam kemudian. Cuba bayangkan apa reaksi saudara dan sahabat yang menghantar pesanan ringkas tetapi tidak menerima sebarang balasan. Aku benar-benar marah kerana aku membayar perkhidmatan yang aku gunakan tetapi aku dilayan seperti pelanggan yang tidak bermakna. Apakah tanggungjawab sosial syarikat gergasi siput b*b* ini? Pernahkah syarikat ini utuskan pesanan ringkas meminta maaf kerana 'kebengongan' juruteranya berhadapan dengan masalah kesesakan begini? Ini bukan kali pertama berlaku dan wang yang kita bayar untuk perkhidmatan ini lebih rela mereka gunakan untuk menaja kumpulan penyanyi sesat dari luar negara dan bukannya untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk kita!
Celcom anda memang gergasi siput b*b*!
Celcom anda memang gergasi siput b*b*!