Selasa, 1 September 2009

Estima Boleh Pakai RON95?

Tiba-tiba 1 September menjadi susah kerana bahana petrol bernombor. Selama ini aku tidak pedulikan nombor-nombor yang ada di stesen minyak apatah lagi untuk memahaminya. Tetapi mulai pagi tadi aku sedikit bingung kerana menurut sms kawan aku kata harga RON97 yang biasanya RM1.80 menjadi RM2.05 dan diganti dengan RON95 yang berharga RM1.75 menjadi RM1.80. RON95? Apa hal ni? Sesuaikah dengan Estima 2.4 aku. Jadi sepagi ini aku terus merayau-rayau mencari maklumat kerana Estima 2.4 dibawa masuk oleh 'grey importer'. Mana ada buku manual penggunaan.

Sekali dulu, ketika aku sering bermusafir ke Tanjong Malim, tiba-tiba harga petrol naik mendadak. Sesak juga poket aku menanggung kos petrol sepanjang bermusafir sehinggalah harga petrol diturunkan kembali. Jadi dalam banyak-banyak maklumat yang aku dapat sepanjang pagi tadi, Estima 2.4 serasi dengan petrol berplumbum! Jadi atas ilmu permotoran yang kurang ini, aku membuat andaian bahawa Estima 2.4 aku boleh guna RON95.

Tiada ulasan: