Rabu, 2 September 2009

Anekdot Ramadhan II : Banyakkan Sedekah dan Amal Jariah...

Itulah ayat 'power' di bulan yang mulia ini. Memang bulan Ramadhan bulan yang mendesak dan menuntut anda agar banyak bersabar. Mendesak dalam situasi tertentu dan menuntut dalam situasi berlainan. Cuba bayangkan dalam masa dua hari ini ada yang mendesak anda bersedekah sedangkan sedekah adalah dituntut. Namun anda harus ingat sedekah zaman ini bukan lagi seperti zaman dulu. Dulu anda masih mampu tersenyum apabila menghulurkan wang 'sen' tetapi sekarang sedekah telah ditetapkankan kadar bayarannya. Baru sebentar tadi dua pengutip sedekah mendekati meja kerja aku (sedangkan semalam sudah datang seorang pengutip sedekah) lalu menjelaskan tujuannya mendekati aku sambil menunjukkan buku resit yang telah menetapkan bayaran satu sedekah sebanyak RM30.00 (sebenarnya kumpulan ini telah datang dua bulan yang lalu tetapi kali ini indivdu yang lain dan aku cadangkan kepada mereka agar menurunkan kadar sedekah tersebut supaya memudahkan orang berderma dan bersedekah). Jadi sekali lagi aku jelaskan niat aku supaya menurunkan kadar tersebut dan memberitahu aku telah memberikan sedekah untuk tujuan yang sama dua bulan lalu. Memandangkan aku agak liat hendak bersedekah (?) dia menghulurkan satu lagi resit bernilai RM5. Jadi aku pun menyeluk saku seluar dan biasanya dompet aku berada di rumah pada bulan puasa. Terpaksa pula aku meminjam untuk bersedekah!

Cuma timbul persoalan, adakah sedekah begini sudah diswastakan? Ada pula mereka yang datang berulangkali dan seolah-olah mahu membina bangunan anak-anak yatim bernilai ratusan juta ringgit. Mungkin aku bersedekah dalam keadaan kurang selesa dan mungkin juga tidak diberi pahala, tetapi rasa kurang selesa itu disebabkan oleh rasa kurang percaya! Tetapi jika anda terjumpa makcik seperti gambar di atas, bersedekahlah kerana dia tidak pernah menetapkan kadar untuk orang bersedekah.

Tiada ulasan: