Selasa, 15 September 2009

Si Kerian : Catatan Rindu I

Entah kenapa akhir-akhir Ramadhan ini aku begitu merindui sungai yang telah sebati dengan jiwa aku - dalam blog ini aku panggilnya Si Kerian. Aku benar-benar merindui detik sungai ini masih lagi memberi khidmat yang tidak terkira. Sebenarnya aku tinggal di Kampung Bukit Bertam yang bersempadan dengan Pekan Mahang. Kedua-dua tempat ini dipisahkan oleh 'si ular yang muda dan cantik', iaitu Sungai Kerian. Bukit Bertam berada dalam negeri Perak dan Pekan Mahang dalam negeri Kedah. Sebenar isu perbezaan antara negeri tidak pernah wujud kecuali suatu ketika dahulu (aku tidak pasti tahun berapa) apabila negeri Perak berhari raya sehari awal daripada negeri Kedah. Saat itu perbezaan antara dua buah negeri amat terasa walaupun kami hanya dipisahkan oleh 'si ular yang muda dan cantik' ini. Yang tua masih mahu meneruskan puasa dan yang muda mahu berhari raya. Jadi agak kelam kabut hari raya tahun itu.

'Si ular yang muda dan cantik' ini hanya sepuluh meter dari rumah aku, jadi keakraban antara kami memang sudah lama terbina.Paling tidak dalam sehari aku mengunjungi sungai itu 3 kali dan biasanya kunjungan aku lebih dari itu. Pagi sebelum ke sekolah, tengah hari setelah pulang sekolah dan waktu petang. Si Kerian begitu kuat berperanan dan di setiap pangkalan suasana begitu meriah dan penuh gosip dan gelak ketawa. Air jernih hingga ternampak kuku kaki di dalam air. Sejuk mencengkam tulang dan kadang kala menggigil hingga menimbulkan ketawa. Airnya mengalir sederhana laju. Di tebingnya penuh dengan rumpun buluh, tebrau, rembia, kelempong, bebaru, keladi, mengkuang, riung. Muism kering menyebabkan beberapa tompok pantai putih terbentuk dan kemudian menjadi medan bola sepak pantai. Si Kerian menyediakan makanan yang mewah buat kami. Tengas, lampam, pipi merah, terbul, tebal sisik, pucuk pisang, baung, udang galah dan keli sungai. Malah kadang kala kami terpesona dengan kisah ikan besar yang tidak lut di panah senapang besi kerana ketebalan sisiknya. Si Kerian juga mengembangkan kisah cinta remaja. Bertemu di sungai, malu-malu. Lelaki berseluar pendek dan perempuan berkemban tetapi aku tidak pernah dengar kisah lahirnya anak-anak di bawah pokok atau di tepi tong sampah seperti sekarang. Mandi bersama dan keindahan itu sudah tidak pernah aku lihat lagi sekarang!

Jangan hairan jika ketika itu sesiapa saja akan tanak nasi sebelum megunjungi Si Kerian. Bawa sebatang jorang batang bertam dan pulang ke rumah dengan beberapa ekor ikan yang enak jika dibakar begitu saja. Guna umpan nasi ( campuran nasi, kacang goreng dan serbuk kunyit ) yang mampu menggoda nafsu tengas atau lampam. Si Kerian punca rezeki pemberian Allah. Dari hulu pencari rotan, buluh dan berbagai hasil hutan akan bina rakit untuk membawa keluar hasil tersebut. Si Kerian tidak pernah marah, malah reda. Dia rela dadanya di redah demi memberi rezeki kepada penduduk.

Si Kerian, aku memang merinduimu!

Tiada ulasan: