Rabu, 26 Mei 2010

Cakap Atau Kerja?

Fikir punya fikir dan akhirnya aku membuat andaian bahawa dia lebih banyak bercakap dari bekerja. Dan sejak akhir-akhir ini aku lihat dan dapat rasakan bahawa dia telah dijangkiti rasa ketagihan yang amat teruk untuk bercakap dan bercakap sehingga aku meragui etika kerjanya. Bukan aku mahu menuduh tetapi naluri aku kuat mengatakan bahawa dia mengalami masalah komunikasi mungkin di rumah atau di surau/masjid dan kemungkinan juga dia sudah kehilangan ramai kawan sehingga situasi mendesak agar dia menjadi manusia yang terlalu banyak bercakap dari bekerja. Kadang kala aku sedih melihat situasi begini kerana dia memimpin organisasi yang penting. Mungkin tabiat suka cakap dari kerja itu akan menjahanamkan organisasi tersebut. Dan ketika itu segalanya sudah terlewat.

Mungkin juga kawan-kawan semakin menjauh setelah dia berada pada tahap begini dan kemungkinan juga orang bawahannya sudah jemu untuk berbual dengannya atau mereka sering mengelak hingga dia terpaksa mengambil tindakan nekad dengan memaksa semua orang mendengar apa yang bakal dia cakapkan! Seseorang perlu sedarkan dia dari 'koma' kerana dia tidak sedar apa yang dia lakukan itu sedang dinilai oleh orang bawahannya.

Aku pula lebih suka menulis dari bercakap!

Tiada ulasan: