Isnin, 29 Mac 2010

Fantasi

Dalam apa keadaan sekalipun, pengarang mestilah mempunyai daya imaginasi yang kuat hatta pengarang itu menulis kisah benar sekalipun. Jadi untuk menjadi pengarang, seseorang itu mesti kuat berkhayal, penuh imaginasi dan mewahkan fantasi. Tahun lepas aku sudah siapkan sebuah manuskrip penuh fantasi yang aku cadangkan kemudiannya untuk jadikan trilogi ( aku harap aku mampu dan jika terlebih mampu aku akan jadikan empatlogi ka, limalogi ka... ). Kisah-kisah fantasi itu terus mendesak aku saban malam dan memaksa aku meletupkan papan kekunci laptop yang semakin kerap tertinggal huruf ini ( kawan aku kata banyak debu dan habuk di bawah punat-punat papan kekunci tu... ). Jadi tahun ini aku sedang siapkan manuskrip kedua sebagai sambungan kisah fantasi ini. Entah kenapa aku menghasilkannya dan tidak pernah memikirkan penerbitan mana yang berminat untuk menerbitkannya, hanya sekadar aku ingin katakan pelajar sekolah rendah sudah harus membaca buku-buku tebal yang mencapai 400 muka surat. Mungkin sudah sampai waktunya berlaku revolusi dalam dunia pembacaan rakyat Malaysia. Seingat-ingat aku, aku sudah membaca Hikayat Hang Tuah (versi Kassim Ahmad), Warisan Prosa Klasik dan Hikayat Panji Samerang sewaktu aku sekolah rendah dulu. Jadi mungkin kerana pembacaan yang sudah berusia puluhan tahun itu mendesak aku berfantasi sekarang. Dari sudut logik akal - tinggalkan seketika kerana anda sedang berfantasi. Doakan agar karya ini berjaya menarik minat penerbit dan insyaAllah anda akan disirami fantasi yang tidak diduga sama sekali!

Rupa-rupanya karya fantasi begini lebih sukar untuk dihasilkan!

Tiada ulasan: