Khamis, 25 Mac 2010

Kuala Lumpur Oh! Kuala Lumpur

Semalam ketika membelasah papan kekunci untuk menghilangkan rasa ketagih, radio Sinar menyiarkan sebuah lagu Search - lalu aku teringatkan Kuala Lumpur. Hujung 1980an aku berada di Kuala Lumpur, suatu tempat yang tidak pernah aku duga untuk menghirup udaranya yang pekat dan bersatu dengan ribuan penghuninya. Namun aku rasakan Kuala Lumpur yang pernah aku nikmati itu telah hilang bersama kerakusan manusia dan pembangunan. Dari kolej aku hanya perlu membayar 50 sen untuk masuk ke perut ibu kota menggunakan bas mini yang sarat. Lalu turun di Chow Kit, berjalan kaki tanpa tujuan, menyusuri kaki lima lalu singgah di kedai buku dan akhirnya merayau seketika di Pertama Kompleks. Meninjau pawagam (sesuatu yang gemar aku lakukan apabila poket aku mengizinkan aku membeli sekeping tiket). Kemudian melangkah lagi menuju Pasar Seni dan duduk mencangkung sambil mendengar Sani Sudin, PyanHabib, Imuda atau melihat gelagat Nasir Jani membaca puisi dan menjual stensilan puisi mereka dengan harga yang murah. Kemudian menghirup teh tarik serata mengunyahsekeping roti canai di restoran kepala ikan. Aku pernah cadangkan kepada Samsudin Othman agar kolej kami juga aktifkan baca pusi bawah tiang lampu. Namun cadangan itu hanya cadangan sahaja.

Tetapi hari ini aku rasa suasana itu sudah sukar untuk aku nikmati!

Tiada ulasan: