Selasa, 24 Mac 2009

Hantu Gigi Jarang


Imbang Penuh
Sekitar tahun 2006, masyarakat Malaysia gempar dengan kisah-kisah 'bigfoot' dari selatan tanah air, iaitu Johor. Terlalu banyak saksi mendakwa melihat makhluk yang lebih dikenali sebagai 'Hantu Gigi Jarang', termasuk juga penemuan kesan tapak kaki yang dikatakan milik lembaga ini. Sesiapa saja yang meminati dunia misteri akan terpikat dengan kisah ini, terutama setelah mendapat liputan yang meluas di kalangan media. Aku juga turut teruja dengan berita ini dan semenjak kisah itu diberi liputan yang meluas, perkataan 'Hantu Gigi Jarang' mula terkenal. Kini sudah 3 tahun dan berita itu 'sejuk' tanpa sebarang perkembangan.

Makhluk ini dikata ditemui secara tidak sengaja sekitar Tanjung Piai, Mersing, Kahang, Kota Tinggi dan Taman Negara Endau Rompin. Malah atas liputan yang meluas pihak media menyebabkan Perbadanan Taman Negara Johor telah membentuk satu pasukan (mungkin saintis) untuk membuat kajian terhadap penemuan ini. Mungkin bidang cryptozoology terlalu baru buat rakyat Malaysia dan sudah pasti banyak peruntukan diperlukan oleh perbadanan ini untuk terus melakukan kajian ini. Cuma ada satu persoalan timbul dari dalam diri, sudah tiga tahun berlalu masih bertemu hantu ini?

Berdasarkan gambaran yang diberi oleh saksi saiz Hantu Gigi Jarang mungkin seperti gambaran di atas. Sudah pasti menarik dan orang yang berjaya menangkap hantu ini sudah pasti akan menjadi jutawan. Lihatlah pameran hantu yang mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Bukankah rakyat Malaysia suka benda yang pelik-pelik walaupun tidak suka mengkaji benda-benda pelik ini.

Begitu juga penemuan-penemuan UFO yang berlaku sekitar Malaysia tetapi malangnya tiada sebarang imej yang dirakam oleh aksi. Mungkin bidang ini perlu diterokai oleh rakyat Malaysia agar kisah tidak menjadi kisah dan mitos atau dongeng. Zaman kini bukti adalah segala-galanya. Emm...orang-orang Johor tunggu apa lagi!

Tiada ulasan: