Khamis, 26 Mac 2009

Catatan Dalam Catatan

Catatan 1 :
Ketika musafir minggu lepas, pertama kali bersolat Jumaat di Masjid Proton City yang baru dinaiktaraf dari surau kepada masjid. Suasana masjid yang indah walaupun sedikit kecil dipenuhi jemaah yang melimpah hingga ke ruang lobi masjid. Penyampaian khutbah oleh tuan imam padat dan aku tersentuh apabila beliau menukilkan bahawa jika di rumah kita dipenuhi dengan ratusan atau ribuan buku, adakah salah sebuah daripadanya buku tentang sirah Nabi Muhammad SAW? Jika tidak, betapa lemahnya jiwa kita sebagai umat baginda. Mungkin ada antara jemaah yang mengambil tindakan mencari buku-buku yang dimaksudkan oleh imam tersebut dan meletakkannya di rak buku di ruang tamu rumah. Khutbah yang mudah dan amat berkesan.

Catatan 2 :
Dalam kekalutan bermusafir, aku sempat singgah di R&R untuk sarapan. Bersama sahabat yang turut bermusafir di hujung minggu, kami berdua berbincang tentang isu-isu semasa lalu meninggalkan R&R tersebut untuk meneruskan perjalanan ke selatan. Namun beberapa minit kemudian aku tersedar bahawa kami hanya membayar untuk nasi lemak saja. Sedangkan air yang kami togok belum berbayar. Ini bermakna minggu ini kami akan singgah sebentar untuk membayar hutang yang tidak diduga itu.
Catatan 3 :
Aku sedang memandu apabila puteri kedua aku memarahi adiknya - tahu tak adik gagal menyampaikan maklumat dengan berkesan!. Aku terkejut kerana aku tidak menjangkakan anak aku yang berusia 12 tahun itu akan berkata demikian kepada adiknya yang berumur 11 tahun. Mereka berdua saling bertengkar dan tuduh menuduh kerana kegagalan tersebut. Aku hanya tersenyum sambil memandu. Emm... betapa manusia sering gagal ketika berkomunikasi!

Tiada ulasan: