Jumaat, 26 September 2008

Kopi O Keras Berasap 1

Tahukah anda bahawa makanan anjing lebih mahal? Apabila seorang ISA mendakwa makanan yang disajikan untuk dirinya dalam tahanan tidak ubah seperti makanan anjing, aku tertanya-tanya adakah dia sedar bahawa makanan anjing lebih mahal berbanding makanan manusia! Cuba bandingkan setin sardin dengan setin makanan anjing - yang mana lebih mahal? Mungkin dia sudah bertindak keterlaluan memperlekehkan pihak berkuasa yang cuba mengawal kelancangannya membuat berbagai tuduhan tidak berasas sebelum ini. Kisah wanita China ketuk ketampi sudah memadai dan mengoncang para menteri. Kini dia mendakwa dan memutar belit kata-katanya sendiri. Begitu juga dengan tindakannya mempertikai tulisan Jawi di papan tanda. Bukankah dia juga mempertikai tulisan milik orang Melayu. Dalam situasi beberapa kerat pejuang Melayu sedang memperjuangkan tulisan yang semakin terhapus, dia dengan mudah mengguris perasaan orang lain. Cukuplah menjadi pejuang untuk segelintir manusia, banyak lagi isu yang lain yang boleh ia perjuangkan untuk pengundi-pengundinya. Aku juga teringat ketika bercadang mengikuti satu ceramah politik di sebuah negeri pulau. Aku sedih apabila kumpulan fanatik menyalak ke arah anggota polis yang sedang mengawal keadaan Bagaimana mereka telah menghiris perasaan anggota polis tersebut, ahli keluarganya dan juga ibu bapanya. Ke mana hilangnya perasaan penyokong-penyokong ini? Aku tertanya-tanya sambil memandu pulang.

Kita harus kembali normal. Jika Niccolo Machiavelli dalam The Prince menganjurkan perbuatan menghalal segala tindakan demi poltik, aku rasa buku itu sudah tidak sesuai dalam suasana sekarang. Perasaan saling menghormati perlu dibina semula. Jangan terlalu mengikut perasaan dan rasa ingin membalas dendam. jadikan tanah pusaka ini sebagai tanah yang indah bak syurga dan jangan jadikan ia umpama neraka. Fikirkan masa depan pewaris negara. Kita tidak mahu mereka mewarisi negara yang tebal dengan racisme. Aku rasa sedih dan kecewa dengan suasana sekarang, mungkin sesedih mereka yang telah tinggalkan kita dan telah berusaha menjadikan negara sebuah taman bahagia.

Ramadan masih tersisa dan jika dalam anekdot terdahulu aku katakan Ramadan ini paling basah, rupanya kering kontang dan panas membara. Semaikan semula rasa gembira.

1 ulasan:

sahabat berkata...

Hdup Amer!

URL blog aku bila hg nak ubah...
Letak Mai Cek Mai nooo...