Isnin, 29 September 2008

Kopi O Keras Berasap 2

Tiba-tiba segalanya terselak dan orang lain nampak apa yang mereka lakukan. Aku tidak tahu bagaimana hendak mentakrifkan apa yang aku bakal tuliskan ini. Hendak kata manipulasi akhbar seperti yang dituduh oleh 'pemakan makanan anjing', tidak juga kerana akhirnya dia mengaku. Seorang ahli politik (aku rasa) telah mengamalkan gagasan Niccolo Mavhiavelli - menghalalkan apa cara sekalipun - apabila dia mengaku menerima sogokan seks untuk meluluskan satu projek kerajaan negeri. Inilah manusia yang telah dipilih oleh rakyat marhain ( jika itulah yang mereka inign panggil kerana tingkahlaku mereka ) telah mem'bengong'kan orang ramai dengan pengetahuan agama yang songsang.

Aku tidak tahu di mana dia belajar agama kerana amat jelas kejahilannya. Begitu memalukan apabila dia menyamakan perbuatan sogokan seks adalah sama prinsip dengan amalan bersedekah ( alm ). Aku benar-benar terkejut dan seharusnya seluruh rakyat terkejut! Secara tidak langsung, dia juga mengaku melakukan zina. Emm...apa tindakan badan berwajib terhadap manusia hina ini? Dalam keredupan Ramadan, dia dengan bangga menggunakan ilmu sesatnya mengatakan sogokan seks sebagai satu sedekah.

Aku syorkan dia segera bertaubat. Ambil detik Ramadan yang masih tersisa ini untuk melafazkan rasa berdosa yang amat sangat. Teapi kemudian aku terfikir pula, jika dia anggap sogokan seks sebagai satu pemderian sedekah, apa pula pandangannya tentang taubat?

Jaga-jaga muzik dan tarian masih belum berhenti dan berhati-hati jika tersalah langkah dan jangan pula marahkan lantai yang tidak rata...

Tiada ulasan: