Ahad, 22 September 2013

Peta & Cinta

Peta & Cinta - itulah judul manuskrip baharu yang sedang aku usahakan. Entah kenapa aku pilih judul begini; tetapi itulah yang muncul dalam fikiran setelah aku menulis beberapa perenggan. Apa kena mengena peta dengan cinta? Entah kerana proses penulisan baru bermula. Dalam dua malam aku selesaikan tiga bab yang panjang.Pertama kali aku menulis novel tanpa draf ( sutu cubaan yang berani ) dan berharap kisahnya tidak meleret-leret. Dialog yang dicipta agak santai dan dan minimakan watak ( satu lagi cubaan berani ). Sudah lama aku tidak rasakan detik menulis begini kerana selalunya aku terlau berharap pada draf yang telah disediakan. Dan semuanya datang mencurah seperti Niagara sehingga terpaksa melewatkan Isya'.
Apapun aku tidak mengharapkan Cinta mendominasi kisah kerana aku agak rimas apabila menulis tentang cinta. Tetapi adakah cinta itu yang aku maksudkan dalam karya kali ini? Perjalanan masih jauh dan masih banyak yang perlu aku satukan kolaj-kolaj idea agar dapat dibentuk sebuah novel.


Tiada ulasan: