Ahad, 23 Oktober 2011

Memori Haj : Hotel ( Merai Tetamu Allah )

Di Makkah, aku dan isteri menginap di Hotel Elaf alSud dan di Madinah pula Hotel Anwar Movenpick. Sekali aku dan isteri menginap di Concord Makkah untuk berehat. Elaf alSud seolah-olah bersandar pada tebing batu ( ini bersesuaian dengan nama hotel ini ) agak selesa. di sekitarnya terdapat beberapa terowong; antaranya dua terowong ke Masjidil Haram dan sebuah terowong ke bandar baharu al Aziziyah. Sebilik kami seramai tujuh orang dan aku yang berusia begini adalah yang paling muda. Sementara yang paling tua berumur 76 tahun yang aku panggil tok wan. Memang aku akui aku lalui tiga puluh hari lebih hari-hari yang menyeronokkan. Banyak ilmu, pengalaman dan aku tetap rindu bual bicara, kisah lucu dan perbincangan serius tentang hukum dan aturan haji ( sambil minum teh yang disediakan oleh Pak Ya seorang tukang masak kenduri kahwin dari Baling ). Elaf al Sud dilengkapi dengan klinik, pejabat ursan tabung haji dan kafe. Pekerja hotel adalah anak muda dari Indonesia dan Bangladesh. Sementara pekerja kafe anak muda dari Patani ( yang banyak dengan kisah ngeri hidup di Patani yang mungkin akan diselitkan kemudian ). Aku rasa Elaf al Sud amat menarik ketika pagi selepas Subuh hingga waktu sarapan kerana semuanya ada dijual di perkarangan hotel yang sesuai dengan selera aku dan isteri. Elaf al Sud benar-benar meriah!

Lobi Elaf al Sud menjadi tumpuan aku setiap jam 11.00 malam. Secawan teh uncang bercawan kertas ( awalnya berharga SR2.00 dan menjadi SR1.00 setelah aku boleh memesan teh dalam bahasa Malabari! ), beberapa batang rokok dan Nokia; aku baca Utusan Online. Aku amat tertarik dengan cara penghantaran air ke hotel. Beberapa lori tangki akan mengepam air ke bumbung hotel kerana di Tanah Haram tiada paip bawah tanah, lori air zam-zam, teksi/van untuk ke Tana'im ( untuk berniat umrah ) keran jemaah haji lebih gemar melakukan umrah pada waktu malam yang lebih dingin dan selesa., pemuda Melayu-Arab dengan lagak bersama Camry dan Honda ( penjual simcard telefon dan top up ); jalan depan Elaf al Sud memang hidup!

Di Madinah, Movenpick lebih selesa kerana pertama satu bilik hanya tiga orang dan kebetlan Madinah berada dalam musim sejuk. Memang memoi ini masih kuat dan berharap aku akan berkunjung ke sana buat kali kedua dan seterusnya.

Tiada ulasan: