Selasa, 25 Ogos 2009

Kokok Si Ayam Jantan!

Sebenarnya sudah lama aku tinggalkan keseronokan permainan bola sepak; sama ada sebagai pemain atau penonton. Cuma sehari dua ini rasa seronok itu tiba-tiba timbul apabila membaca berita kemenangan pasukan yang pernah menjadi kegilaan aku sekitar awal tahun 1980an. Tanpa aku pedulikan perkembangan bola sepak Inggeris yang selama ini didominasi oleh Manchester United, Arsenal, Liverpool dan Chelsea; tiba-tiba ayam jantan ini berkokok nyaring. Memang aku tertarik dengan pasukan ini terutama apabila melihat jersi hitam putihnya dengan lambang ayam jantan berkokok di atas sebiji bola. Aku masih teringat kemenangan Spurs ke atas Anderlecht melalui jaringan penalti setelah terikat dengan keputusan seri dalam final UEFA 1984. Beberapa pemainnya yang masih aku ingat seperti Garth Crooks, Steve Archibald, Glenn Hoddle dan Osvaldo Ardiles. Tahun ini Spurs di bawah pengurusan Harry Redknapp menunjukkan prestasi yang hebat pada awal musim. Entah bagaimana nasib mereka selepas ini. Tetapi maaflah Spurs, aku sudah tidak mampu 'melangut' dengan tv untuk menonton kehebatan kau. Cukuplah mendengar ayam jantan di belakang rumah berkokok.

Sudah tidak segan-segan mengaku peminat Spurs!

1 ulasan:

Unknown berkata...

Sdr Paradise;
Terima kasih (thank you).