Rabu, 22 Julai 2009

Gula!

Pagi tadi aku segera ke klinik apabila berasa tidak selesa. Memang setiap enam bulan aku lakukan pemeriksaan percuma di klinik kerajaan dan sudah pasti aku memilih ke sana kerana layanan pembantu perubatannya yang mesra dan penuh nasihat. Terima kasih En Ikhram! Lalu pembantu perubatan membuat keputusan mengambil sampel darah (setelah mendapati darah aku diperiksa hampir setahun yang lalu) untuk dihantar ke makmal dan dianalisa. Keputusan analisa itu akan aku ketahui petang hari Khamis ini. Cuma yang merisaukan aku ialah kadar gula dalam darah aku tiba-tiba mencanak! 10.9!

Sebelum ini kadar gula dalam darah aku tidak pernah melepasi angka 7 dan aku bersyukur. Begitu juga dengan tekanan darah. Normal - kata En Ikhram. Aku lega dan bersyukur. Cuma sekarang ini musim 'buah kayu', jadi dimana-mana saja anda bertandang anda akan dijamu dengan buah rambutan, manggis, langsat, dukong dan mungkin juga durian. Pergi kerja ada, pergi surau ada, pergi kantin ada. Godaan buah-buahan yang dirasakan 'beracun' ini begitu sukar untuk ditolak. Mungkin itu salah satu faktor yang menyebabkan gula dalam darah aku meningkat.

Tiba-tiba saja dirasakan gula itu adalah RACUN!

Tiada ulasan: