Isnin, 29 Disember 2008

Salam Maal Hijrah

Masa begitu pantas berlalu dan akhirnya usia kita melangkah setahun lebih tua dan hari ini kita bertemu semula dengan 1 Muharram. Kita tidak mampu menahan kemunculan waktu begitu dan cuba menahan daun usia terus berguguran helai demi helai. Lewat Maghrib semalam, aku terus menerima sms demi sms lengkap dengan doa, harapan dan azam baru para sahabat yang aku kenali. Entah aku tidak sama ada berlaku apa-apa perubahan setiap kali kita bertemu dengan detik akhir hari yang berlalu. Harapan agar doa akhir dan awal tahun bakal merubah keadaan dan situasi; dan kita sebagai manusia seharusnya reda.

Namun siapa yang mempedulikan apa yang sedang bermain dalam fikiran kita. Yahudi terus melakukan serangan dan mengorbankan nyawa umat Islam. Serangan di awal sambutan tahun hijrah begitu menghinakan dan kita masih tidak mampu melakukan apa-apa. Cuma sekadar kecaman demi kecaman dengan harapan kecaman itu dapat meredakan situasi. Di dalam negara pula sudah ada manusia yang berani menghina pemimpin agung Islam, Nabi Muhammad SAW. Jika sebelum ini kita mendengar kisah bagaimana orang kafir Eropah mempersendakan nabi kita, tetapi kali ini berlaku di negara kita dan lebih menyedihkan dilakukan oleh penulis blog tempatan. Jika tindakan manusia kafir Eropah dulu kita tentang habis-habisan, bagaimana kali ini? Sesuatu yang dilakukan dalam negara kita oleh rakyat Malaysia? Maal Hijrah terus tercalar dan sesuatu yang serius perlu dilakukan, cuma masa yang menentukannya dan usah biarkan isu ini terus menjadi medan perdebatan.
Sikap berahsia kita, kadang-kadang amat menakutkan. Dulu kita dikejutkan dengan makanan sejuk beku yang bercampur dengan daging khinzir, kemudian bihun dan laksa, melamin dan sekarang blog. Kenapa perlukan semua rahsia ini? Kenapa tidak didedahkan saja kepada masyarakat agar masyarakat tidak tertanya-tanya? Sikap berahsia dan enggan mendedahkan siapa sebenar mereka menjadikan mereka tidak takut untuk terus mempermainkan kita sebagai umat Islam.
Harapan aku agar Maal Hijrah ini akan merubah segala situasi pincang dan kita terus kukuh sebagai seorang Islam!

Tiada ulasan: