Sabtu, 20 Disember 2008

Peristiwa Hitam Berurusan Dengan Lelaki Berjawatan Pengurus

Emm... agak panjang tajuk pilihan kali ini setelah aku tidak mengendahkan kafe ini selama seminggu (mengenangkan pemergian bonda tercinta). Terdetik untuk segera mencapai laman maya dan kembali bersarang di dalam kafe setelah perasaan semakin tenang. Namun tanpa aku duga aku telah melalui satu peristiwa hitam (paling tidak kelabu) apabila aku mengunjungi Tabung Haji cawangan Kulim untuk mendapatkan salinan faksimili yang dihantar oleh Pusat Operasi Maklumat Makkah, Hotel al Janadariah Am'ir, Makkah, Arab Saudi. Memandangkan pegawai yang menguruskan kaunter bahagian tersebut bercuti, aku dilayani oleh seorang lelaki yang memiliki jawatan pengurus cawangan. Maaf, kerana aku tidak pasti betapa besarnya jawatan pengurus cawangan sehingga dia bertindak melondeh segala kepincangan seorang manusia yang bongkak dan ego. Tanpa sebarang ucapan takziah walaupun aku telah menjelaskan tjuan aku ke sana, aku terus terasa terseksa berhadapan dengan manusia ini. Entah di mana silapnya, aku seolah-olah menjadi orang bersalah hanya kerana aku tidak tahu siapa yang mengubungi aku memaklumkan bahawa faksimili tersebut telah sampai ke cawangan itu. Lelaki ini terus meledakkan kuasanya dengan memberitahu bahawa aku harus tahu tentang prosedur apabila berurusan dengan pejabatnya! Aku hanya mampu beristighfar kerana aku sedar bahawa aku sedang berurusan mengenai kematian bonda yang tercinta. Tetapi malangnya lelaki Melayu Islam ini bertindak bukan seperti yang seharusnya. Beberapa minit berurusan dengan lelaki ini amat menyeksakan dan aku mohon agar segalanya pantas berlalu.
Aku mengambil masa dua hari untuk memberitahu isteri apa yang aku lalui di sebuah tempat yang menguruskan simpanan wang para bakal haji. Tempat yang seharusnya tidak berlaku kerana mereka melakukan kerja mulia. Namun hingga saat aku mengetuk papan kekunci ini, aku nekad mengatakan lelaki ini tidak layak memang jawatan itu dan aku tidak hairan jika wang Tabung Haji pernah disonglap oleh mereka! Lantas aku hitamkan wataknya buat selama-lamanya! Dengan lafaz Bismillah, aku tuliskan sepucuk surat mengandungi tiga helaian buat tatapan lelaki ini dan aku tahu sudah pasti dia membakulsampahkan surat aku. Tanpa dia sedar juga aku menetap masa selama TIGA hari untuk dia menghubungi aku bagi menjelaskan situasi sebenar. Sehingga detik ini, tiada sebarang maklum balas dari lelaki tersebut. Dan aku harus bertindak lebih jauh! Aku akan utuskan pula sepucuk surat buat mereka yang sedang berada di Kuala Lumpur!
Adilkah aku bertindak begini? Aku tidak meminta layanan taraf seorang menteri tetapi sekadar aku juga salah seorang penabung di Tabung Haji. Betapa durjananya mereka yang menganggap penabung yang mengunjungi kaunter mereka adalah manusia hina sedangkan mereka turut memakan peratusan kecil keuntungan penabungan tersebut! Semoga mereka insaf kerana surat aku bukan satu karma kerana aku sedar Allah SWT itu Maha Berkuasa!

1 ulasan:

sahabat berkata...

Kuasa, Pangkat dan Harta adalah anugerah dengan kehendak Allah s.w.t.

Allah boleh beri dan ambil bila2 masa.

Moga kita semua sentiasa bersyukur dengan pemberian-Nya.