Rabu, 12 November 2008

Rasa-rasa Ada Yang Tidak Kena dan Apa Nasib Mereka?

Seorang lelaki telah berkhidmat selama 19 tahun sebagai seorang guru dan dia telah mengalami beberapa proses perubahan. Pada mulanya dengan gaji B10 dengan gaji permulaan RM710.00. Kemudian dia mengalami perubahan demi perubahan sehinggalah mendapat gaji DG29. Kemudian pada tahun 2000 dia melanjutkan pelajaran untuk mengubah nasib seperti yang dijanjikan oleh majikannya ketika itu. Tahun 2004 dia mendapat kenaikan skim gaji kepada DG41. Tetapi ada sesuatu yang tertinggal. Pada sekitar tahun 1999, dia tidak disyorkan kenaikan pangkat ke DG32 kerana kebengongan pihak majikan dan kerani yang menguruskan fail-failnya. Jadi dia melompat ke DG41 tanpa dapat menikmati DG32 yang seharusnya dia nikmati.

Apa yang tidak kena? Dari tahun 1999 hingga 2004 ( 5 tahun ), kerani yang bengong ( dakwa lelaki ini) tidak mencalonkan namanya untuk mendapat kenaikan DG32. Perbezaannya kenaikan gaji tahunan DG 32 dengan DG 41 berbeza kerana kenaikan tahunan DG32 lebih besar dari DG41. Bukankah pelik?

Lelaki ini mendakwa dia menghabiskan wang dan masa yang banyak untuk mendapat segulung ijazah tetapi pengorbanannya tidak dihiraukan oleh majikannya. Sedih juga cerita ini tetapi siapa mahu ambil peduli? Majikannya sedang sibuk kempen - entah kempen apa. Cuma guru agama ada mengatakan bahawa doa orang teraniaya sentiasa di dengar oleh Allah SWT. Jadi mari kita berdoa dan selepas itu ketawa sungguh-sungguh kerana kebodohan seorang pekerja yang mempunyai segulung ijazah. Lebih baik jadilah pekerja bodoh kerana kebodohan itu sentiasa dipuji dan diberi gaji yang tinggi. Bagi mereka, susah untuk mengawal manusia cerdik. Jadi biarlah mereka terus bodoh dan diberi gaji kerana kebodohan mereka.

Begitulah cerita lelaki ini.

Tiada ulasan: