Jumaat, 28 November 2008

Langkawi yang Lesu

Ketika menghampiri jeti Kuah, lambang Langkawi dapat dilihat begitu gah sekali. Lambang seekor burung helang sedang mengepak sayap. Namun sesuatu yang aku tidak duga ialah ketika malam Dataran Lang kelihatan begitu lesu. Terdapat dua bangunan bazar dan hanya sebuah yang masih meneruskan perniagaannya pada waktu malam.

Cuba perhatikan lambang helang yang sedang mengepak sayapnya ketika malam. Hanya tiga biji lampu sorot yang dipasang dan ketika aku berlegar-legar mencari lokasi tersebut, malang sekali aku tidak nampak apa-apa pun. Memang betullah kata orang, hendak bina memang senang tetapi untuk mengekalkannya begitu sukar. Dataran tersebut gelap dan hanya diterangi beberapa biji mentol. Berapakah kos sebiji mentol? Dan lebih teruk kawasan itu kini menjadi tumpuan remaja untuk berdua-duaan!(kebetulan aku terserempak sepasang remaja sedang menyorok di belakang deretan kereta sewa yang menguasai petak parking di kawasan tersebut)

Sesuatu perlu dilakukan untuk mengembalikan kegemilangan pulau lagenda ini Begitu juga dengan harga tiket feri yang semakin meningkat sedangkan mereka dikatakan menerima subsidi dan harga petrol semakin turun. Satu lagi, banyak sangat projek terbengkalai di sekitar pekan Kuah. Sebagai pulau tumpuan pelancong, pihak berkuasa mestilah kreatif untuk menyembunyikan projek terbengkalai yang amat menyakitkan mata memandang.

Terasa amat berbeza jika dibandingkan pulau itu sekarang dengan beberapa tahun yang lalu.

1 ulasan:

sahabat berkata...

adat orang kita kebiasaanya begini:

sapa yang cadang tadi?.. err.. bole tolong buatkan..

sapa yang buat tu?... err tolong maintain ye...

err... ini bukan zaman saya... tanya lah orang sebelumnya..


dah jadi kebiasaan. Harap kita bersama perbetulkannya.