Selasa, 21 Oktober 2008

Datuk-datuk Yang Sudah Tidak Dipedulikan.

Tanpa aku duga aku juga diseret untuk menyentuh isu ini. Isu seorang lelaki dari India yang tidak tahu keturunan dan asal-usulnya tiba-tiba menjadi 'datuk' di Malaysia. Lelaki yang memiliki nama Islam tetapi tidak pernah mempedulikan umat Islam di negara asalnya dan tidak pernah menghormati budaya negara kita, tetapi tiba-tiba menjadi 'datuk'! Aku tertanya-tanya apa sumbangan lelaki ini hingga diberi penghormatan yang sedemikian rupa? Ataupun sudah tidak ada calon yang difikirkan sesuai untuk diberi penghormatan ini? Sudah tidak ada guru, pejuang negara, dermawan atau apa-apa saja kategori yang difikirkan sesuai untuk diberi anugerah ini? Aku syorkan berikanlah anugerah datuk itu untuk lima sahabat yang cukup terkenal di negeri tersebut. Sekurang-kurangnya mereka cukup berjasa buat negeri tersebut.

Sebenarnya anugerah begini sudah menjadi seperti satu perlumbaan buat mereka. Budak beringus yang masih tidak mengerti erti kehidupan sudah bergelar datuk. Aku takut selepas ini entah siapa-siapa lagi yang kita tidak kenali akan mendapat anugerah begini. Dan mereka yang bergelar datuk semakin ramai berbanding yang tidak mempunyai sebarang gelaran. Aku rasa sudah cukuplah gelaran-gelaran ini kerana secara tidak langsung rakyat Malaysia terseret dalam istilah kasta!

1 ulasan:

sahabat berkata...

Datuk Hang Tuah.. ya
Idea yang lebih baik drp Datuk SRK.