Selasa, 4 Oktober 2011

Pertama...pertama dan pertama.

Cerpen pertama yang aku tulis aku berika judul caturrangga. Kebetulan alam hidup aku, selepas aku tinggalkan kampung aku berkenalan dengan dua permainan yang tidak pernah terlintas dalam fikiran aku. Pertama, ragbi dan yang kedua, catur. Permainan ragbi ( sebenarnya aku langsung tdak tahu hukum hakam permainan ini ) menjadi sedikit kegilaan selepas dipilih menjadi pemain maktab. ( Secara jujur sehingga hari ini aku lebih rela memilih ragbi berbanding bola sepak! ) Kebetulan pula sekarang musim world cup permainan ini. Jadi, aku menjadi pengumpul tshirt permainan dan sekarang aku masih masih berangan-angan memiliki stamina seperti dulu! Permainan dalaman yang berjaya mencuri hati adalah catur dan sama seperti ragbi, aku buta hukum hakamnya!




Cerpen pertama yang aku tulis aku adaptasi dari permainan catur. Setelah tahu serba sedikit hukum hakam bermain ( biasanya tanpa strategi dan aku sering tewas... ) aku mula merangka menulis sebuah cerpen. Cerpen ini kemudiannya aku taip mengguna mesin taip sahabat semasa aku bertugas di Sarawak. Dalam keadaan kosong ( maksud aku perkembangan sastera Malaysia ) aku tidak tahu di mana hendak aku realitikan agar cerpen ini terbit di mana-mana penerbitan. Tanpa aku duga Sasterawan Negara A.Samad Said bersama Allahyarham Abdul Aziz H.M mengunjungi sekolah tempat aku bekerja dalam program Kembara Sastera dan di situ aku bertanya seorang pegawai DBP ( maaf aku tidak pasti namanya ) di mana harus aku mencuba dan menguji cerpen pertama ini. Dia mencadangkan Hadiah Sastera Kenyalang. Itulah cerpen pertama dan hasil pertama yang memenangi sayembara walaupun hadiah sagu hati.


Bertugas dengan tanggungjawab sebagai guru buku teks di sekolah banyak memberi peluang aku berkhayal dan masa-masa yang terluang itu aku kumpulkan apa sahaja perkara dan idea untuk menulis novel ketiga. Maka lahirlah Kembara Amira dan sekali lagi aku terperangkap dengan hakikat sebuah pertanyaan....siapa nak terbit novel sebegini? Aku sedikit fobia untuk bercakap dengan sesiapa sahaja melalui telefon dan aku lebih selesa beresemes. Tetapi demi Kembara Amira aku berani menelefon seseorang di UPND dan seorang wanita memberi maklumat ( juga aku tidak tahu namanya, jika tidak sudah pasti aku belanja nasi kandar! ) dan akhirnya Kembara Amira menyertai medan sayembara...Hadiah Sastera.


Itulah hakikat kisah cerpen pertama dan novel pertama...dan kisah ini akan berterusan hingga entah bila...


Tiada ulasan: