Khamis, 15 April 2010

Lebih Baik Jual Cendol...

Sebenarnya aku tidak terkejut apabila seorang menteri yang bertanggungjawab mengatakan urusan penjualan buku tahun lepas melibatkan sejumlah wang bernilai RM2.1 bilion. Memang benar belum ada seorang penulis atau pengarang buku di Malaysia yang menjadi jutawan walaupun angka yang didedahkan itu mampu melahirkan lebih dari seorang jutawan di kalangan penulis dan pengarang di Malaysia. Jadi minggu lepas aku bertemu bekas pelajar aku di pintu depan sebuah bank dan bila aku tanya kerja apa sekarang? Masih jual cendol di pasar malam? Ya... jawabnya tanpa segan silu seperti dulu. Apa tidaknya sebungkus cendol mutiaranya RM2 dan dia mampu menjual antara 150 hingga 200 bungkus setiap malam dan dalam sebulan dia menjual di setiap pasar malam selama 30 hari! Jadi aku mencongak...RM9000.00!!!

Jadi lebih baik jual cendol...

Tiada ulasan: