Khamis, 12 November 2009

Musim Tengkujuh Telah Bermula

Ini bukan kisah kumpulan muzik Hujan tetapi hujan yang turun lebat sepanjang minggu lepas hingga tumpu minggu ini. Aku pernah terbaca esei pendek di sebuah masjid yang mengatakan bahawa Allah SWT telah menentukan jumlah hujan yang turun sepanjang tahun adalah sama. Ini bermakna tidak kurang walau setitik antara satu tahun dengan tahun yang lain. Namun seminggu dua ini hujan betul-betul lebat. Semalam hujan turun lebat sepanjang malam dan kesannya pagi ini berlaku banjir. Jumlah pelajar berkurang dan sebilangan besar guru-guru teramsuk tuan pengetua tersekat apabila laluan ditenggelami air. Aku segera teringatkan sahabat aku Si Kerian. Aku berharap dia tidak mengamuk tahun ini kerana jika Si Kerian mengamuk, buruk padahnya. Sudah lama Si Kerian berdiam diri dan jika dia mengamuk, aku rasa sesuatu yang buruk bakal berlaku.

Pagi ini cuaca cerah tetapi aku dapat rasakan lewat petang nanti hujan akan turun lagi! Mudah-mudahan Si Kerian tidak mengamuk.

Tiada ulasan: