Selasa, 18 Ogos 2009

Tanda-tanda Hadirnya Ramadhan alMubarak

Mungkin anda berpendapat aku ingin berdakwah apabila membaca tajuk tampalan kali ini. Sebenarnya aku memandang dalam bentuk songsang untuk mengesan kehadiran bulan mulia ini. Pertama cuba anda mendengar iklan di radio dan menonton iklan di televisyen, apakah bentuk iklan yang sedang mendominasi media sekarang. Tidak lain dan tidak bukan adalah iklan buah kurma dan kain langsir. Begitu juga jika anda membaca akhbar, sudah pasti anda terserempak beberapa muka penuh iklan sajian buffet yang berbagai dan penuh lazat serta nikmat bagaimana hendak berbuka puasa. Jadi itulah yang sedang berlaku sekarang menyebabkan aku sedar bahawa Ramadhan muncul kembali. Lalu timbul persoalan, beginikah bulan mulia ini harus disambut? Apakah orang Islam sudah tersasar arah dan tujuan untuk menempuh sebulan yang penuh cabaran. Aku tidak dapat menjawab kerana aku bukan pakar dalam bidang ini. Kemudian aku teringat pula kajian yang menunjukkan bahawa hanya beberapa kerat dapur hotel yang mempunyai sijil halal.

Bagaimana pula dengan iklan menyeru umat Islam memperbanyakkan amalan ketika berada dalam bulan mulia ini? Mungkin sudah sampai waktunya pihak berkuasa dan berwajib dalam bidang agama memperuntukkan sedikit wang untuk berkempen di akhbar dan televisyen agar umat Islam banyak beribadat dan bukannya banyak melahap! Aku khautir suatu masa nanti bulan mulia ini ditunggu-tunggu hanya untuk memenuhi nafsu perut! Umat Islam sekarang seperti kanak-kanak 5 tahun yang pertama kali berpuasa, maksud aku hendak makan segala-galanya demi perut yang kosong.

Tiada ulasan: