Isnin, 25 Mei 2009

Catatan Tentang Manusia Kejam

Dalam sejarah dunia muncul sejumlah besar manusia kejam dan zalim. Dari catatan sejarah terawal sudah tersenarai manusia kejam. Bangsa Yahudi terus-terusan melaksanakan kekejaman terhadap orang Islam hanya kerana pegangan karut mereka bahawa mereka adalah 'bangsa pilihan'. Begitu juga kaum Jahiliah ketika Nabi Muhammad SAW memulakan dakwah. Sementara dalam catatan sejarah moden, sudah pasti kita tidak dapat melupakan Adolf Hitler, Hirohito, Slobodan Milosevic, Radovan Karadzic, Pol Pot dan Bush ( anak beranak ). Mungkin ramai lagi individu yang tidak disenaraikan di sini. Mereka berfungsi sebagai mesin yang membunuh dan menghapuskan manusia kerana isu agama dan bangsa.

Cuma aku ingin bertanya adakah di tempat kerja anda ada manusia kejam yang suka menikam dari belakang atau memijak kepala anda untuk naik ke atas? Penilaian anda akan menentukan jawapan persoalan ini.

4 ulasan:

mohamad kholid berkata...

warna hidup... manusia kejam itu mahu meninggalkan nama di buku sejarah!

Unknown berkata...

Untuk sahabat :
Tetapi sesuatu yang menghairankan, ialah kenapa mereka memilih untuk menjadi manusia kejam? Bukankah mereka diberi akal dan fikiran untuk menilai sifat-sifat buruk itu?

sahabat berkata...

Ada manusia menurut akal dan fikiran apabila melakukan sesuatu,
ada pula manusia yang menurut perasaan (nafsu) apabila melakukan sesuatu.

zhk berkata...

Di sisi ramai isteri, lelaki yang mahu tambah isteri dilihat KEJAM! zulkhair