Selasa, 28 April 2009

Kopi O Keras Berasap 5

Apa yang sebenarnya diharapkan oleh seorang penulis? Nama? Atau gembira apabila melihat buku yang dihasilkan disusun atas rak kedai menjual buku? Aku rasa khuatir apabila ramai berkata menulis untuk nikmat, kepuasan atau beribu kehendak yang langsung tidak menjurus kepada WANG! Apa guna masa mencari bahan, menaip, edit dan binding. Kemudian pos. Bajet kertas dan dakwat - bukankah harus dibalas dengan wang? Jadi aku kagum apabila seorang penulis mengatakan dia akan sedekah buku yang akan dia terbitkan untuk khalayak yang mahu membaca! Hebat dan perkataan yang lain untuk penulis ini adalah bodoh! Lebih baik wang untuk projek itu disedekah kepada masjid atau surau.

Betapa perit seorang penulis baru mahu menuntut bayaran royalti daripada syarikat penerbit, benar-benar mengajar erti menjadi penulis di Malaysia. Perkara ini menyebabkan penulis di Malaysia sering 'syok' sendiri. Aku sudah malas hendak hubungi syarikat penerbit kerana dirasakan 'prepaid' aku sia-sia. Ah... kopi O keras di atas meja aku semakin berasap!

Tiada ulasan: