Selasa, 14 April 2009

Cogito Ergo Sum - Milik Siapa?

Membaca ruangan Mega/Agama yang disiarkan pada 10/04/2009 (Jumaat) mengundang rasa gundah dan tidak sabar sabar. Kebetulan pula saya membaca ruangan tersebut awal pagi ketika bersiap untuk bermusafir. Ruangan berbentuk ulasan novel oleh Lalu Mohamad Zaenudin berjudul Cogito Allah Sum. Tiada apa yang hendak saya ulaskan tentang novel tersebut, cuma apabila saya membaca perenggan 7, saya sedikit teruja untuk mengulas. Pengulas yakni Siti Ainiza Kamsari menyatakan bahawa " begitu pun apa yang boleh difahami dari tajuk buku ini, Cogito Allah Sum? Ahli falsafah yang juga seorang saintis dan pakar matematik terkemuka Perancis, Rene Descartes menjadikan frasa ini sebagai tagline kepada ajarannya".Mungkin atas kekhilafan Siti Ainiza, beliau terlupa siapa sebenar tokoh yang mencipta tagline tersebut. Imam al-Ghazali (1058-1111) merupakan tokoh terkemuka yang mengasaskan teori sangsi/skeptisisme dalam sumber pengetahuan. Berubah dari seorang konformis (hanya mengikut pendapat/hujah guru) kepada insan yang sentiasa bergelumang dalam keraguan terutama terhadap sumber pengetahuan bersifat empirikal. Bagi al-Ghazali keraguan adalah peringkat pertama keyakinan. Descartes begitu terpengaruh dengan gaya ilmiah al-Ghazali terutama ayat-ayat yang dikatakan menjadi tagline (seperti yang didakwa oleh Siti Ainiza) iaitu Saya mempunyai kemahuan dan inilah buktinya saya ada!

Mengukuhkan lagi hujah, apabila Uthman al-Ka'ak (Pengarah Gerakan Nasional Tunisia) mengunjungi Perpustakaan Descartes di Paris telah menemui terjemahan karya al-Ghazali yakni yakni al-Munqidh min al-Dhalah dan di atas ayat keraguan peringkat pertama keyakinan terdapat anotasi dakwat merah berbunyi pindahkan ini ke dalam metode kita.

Jadi, amat jelas berlaku unsur peniruan terhadap karya al-Ghazali oleh Descartes kesan 'exodus' kedunguan Barat terhadap keilmuan Islam yang mendesak mereka meniru dan menterjemah. Bagi diri saya, lebih indah jika Siti Ainiza menyebut paling tidak nama ilmuan Islam iaitu al-Ghazali ketika membicarakan tagline Cogito Ergo Sum yang dicipta oleh Descartes.

Tiada ulasan: