Selasa, 3 Mac 2009

Kenapa Mereka Baru Sedar?

Seorang sahabat dalam keadaan teragak-agak meminta aku - kena kurang sikit! Aku terpinga dan cuba memikirkan apakah yang dimaksudkan oleh sahabat aku ini. Sebenarnya aku malas untuk memikirkan perkara begini kerana aku khuatir dalam usia aku begini memang mudah diserang penyakit darah tinggi dan darah manis! Dalam keadaan berteka-teki dia cuba memberi isyarat supaya aku tidak menjadi duri dalam daging kepada pentadbir tempat aku bekerja. Lantas aku terkesima... Adakah baru mereka sedar bahawa mereka berurusan dengan manusia. Adakah kerana kritikan sekali-sekala apabila dirasakan mereka alpa atau minta supaya tandas dibersihkan oleh pekerja atau sering membantu sahabat lain membuat kerja yang bukan dibawah tanggungjawab kita; ada manusia sudah rasakan diri mereka tergugat?
Sebenarnya aku tidak suka memikirkan perkara ini tetapi setelah mendengar suara perlahan, tenang dan sedikit berteka-teki sahabat aku itu; baru aku sedar mereka semakin sedar wujudnya manusia di bawah mereka yang perlu dihargai!

Tiada ulasan: