Selasa, 9 Disember 2008

Suatu Hari Bernama 'Kelmarin'

Akhirnya 'kelmarin' berlalu seperti hari-hari yang lalu. Solat sunat AidilAdha bermula pukul 8.30am dan berakhir sekitar 9.35am dengan bacaan khutbah yang agak panjang dan menyentuh perasaan jemaah. Alhamdulilah satu keluarga berada di dalam sebuah surau kecil yang tiba-tiba menjadi sesak. Seperti tahun-tahun lalu AJK surau berjaya menjalankan ibadah korban melibatkan dua nyawa dan tahun ini aku hanya mampu menyertai 2 bahagian (satu untuk puteri sulung dan satu untuk emak di Makkah). Suasana agak meriah walaupun cuaca suram antara akan hujan atau sebaliknya (kemudian aku bersyukur kerana kami tidak terlibat dengan banjir, semenatara beberapa buah negeri sedang 'gelut' berhadapan dengan air yang mungkin sedang marah dan ingin membalas dendam! Atau runtuhan tanah yang selama ini rintihannya tidak dipedulikan oleh sesiapapun kecuali setelah ia memberontak!). Daging dua ekor lembu berjaya diagih-agihkan untuk semua penghuni 124 buah rumah di kampung ini.
Tanpa perlu arahan, segalanya berjalan lancar. Dua-dua ekor lembu disembelih oleh Tokoh Maal Hijrah Kedah (tidak silap aku untuk tahun 2006), kemudian semua kerja dilakukan secara beramai-ramai. Bukankah indah begitu. Dalam suasana tertentu kita boleh bekerja secara harmoni. Ibadah korban berjaya menghilangkan rasa taksub kepartian. Begitu juga dengan majlis perkahwinan. Jadi aku rasa tidak silap aku membina RIMBUNKASIH di kampung ini dan menjadi sebahagian masyarakatnya. Namun 'bumi mana tidak ditimpa hujan', sudah pasti ada sedikit sebanyak rasa berpuak-puak, tetapi segalanya seperti air yang tenang. Dalam hal-hal tertentu, rasa kepartian ditinggalkan di muka pintu rumah sebelum ke rumah jiran yang mengadakan majlis. Sekali lagi aku terasa indah.
Hidup mesti diteruskan dan ketika melihat siaran langsung dari Padang Arafah, keinginan untuk menjadi tetamu AllahSWT semakin kuat. Azam terus disimpan dan insyaAllah, kita akan berkumpul di satu tempat dan segala-galanya akan ditinggalkan di pintu utama balai berlepas lapangan terbang!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Moga impian tercapai!