Ahad, 2 November 2008

Selamat Berangkat Tetamu Allah

31 Oktober 08 - Alhamdulilah, akhirnya kami sampai di Komplek Tabung Haji Bayan Lepas mengiringi bonda Che Zan Darus dan Salbiah Kassim dan kekanda Shakinah Ab Kadir yang akan berangkat ke tanah suci bagi menunaikan Rukun Islam ke 5. Dalam kekalutan trafik di jambatan Pulau Pinang, akhirnya kami sampai sekitar 10.00pm. Setelah selesai proses pendaftaran, kami sekeluarga ( keluarga Che Zan dan Salbiah ) menghabiskan masa lebih dua jam bersama mereka sebelum keluar dari kompleks sekitar 12.00.

01 November 08 - Aku terima mesej dari kakak mengatakan kapal terbang mereka berlepas sekitar 10.47am. Kami sekeluarga mendoakan pemergian mereka akan mendapat keredaan Allah SWT dan pulang dengan haji mabrur. InsyaAllah.

SMS kakak dari Madinah al-Munawwarah ( Kota Bercahaya ) :

01 November 2008 -
1. Kami baru mendarat di Madinah. Sekarang pukul 3.30 petang ( Malaysia - 9.03 malam )
2. Mak Biah ( Salbiah Kassim - mentuaku ) kena beratur dulu tetapi kami masuk dulu sebab mak ( Che Zan - emakku ) ada lesen kerana bertongkat. ( Malaysia - 9.49 malam )
3. Mak Biah tidak tahu hendak SMS. Sekarang pukul 2.00 pagi. Ada jemaah ajak ke masjid untuk solat Subuh. Kami turun ke lobi dan ada jemaah ketawa dan suruh naik semula untuk tidur. Jadual solat tidak dibekalkan untuk rujukan jemaah. ( Malaysia - 7.19 pagi)

02 November 2008 -
1. Tadi kami cari kerusi roda. Masjid dekat saja , dalam 200m tetapi emak tak larat. Pagi ini kami ziarah makam Rasulullah dan Raudhah. Tidak sempat dengar taklimat kerana terlambat. ( Malaysia - 2.57 petang )
2. Takpa la, kami semua sihat. Tengah makan tengah hari dalam bilik Mak Biah. Kawan-kawan yang lain suruh beritahu anak-anak mereka, mereka sihat dan sampaikan salam. Mak nak beli kerusi roda, harga RM270.00. ( Malaysia - 7.06 petang )
3. Satu bilik kongsi 3 orang. Tingkat 2. ( Malaysia - 7.13 petang )

03 November 2008 -
1. Assalamualaikum, kami tengah bersiap hendak bersolat Subuh. Selepas itu hendak ziarah. Semalam kami tak dapat masuk, duduk di luar saja. Dah beli kerusi roda untuk mak. ( Malaysia - 9.45 pagi )
2. Menginap di Hotel Jasmin Manazeli. ( Malaysia - 9.52 pagi )

04 November 2008 -
1. Assalamualaikum, ziarah dalam Perkuburan Baqi', kubah hijau, pintu babusalam dan raudah. Nak tau tempat raudah itu hamparannya berwarna hijau dan kelabu. Tempat mustajab berdoa dalam Masjid Nabawi. Di sebelah kanan makam Nabi Muhammad SAW, Saidina Abu Bakar AS dan Saidina Umar AS. Sekarang dalam bas untuk perjalanan ziarah luar. ( Malaysia - 2.04 petang )

05 November 2008 -
1. Assalamualaikum, lakukan ziarah luar bagi hari ke 4. Ziarah Masjid Quba', Jabal Uhud, Masjid Qiblatain dan Masjid 7. Jemaah semakin ramai terutama dari Turki. Mulai hari ini jemaah boleh lakukan aktiviti sendiri. Esok kami nak pergi beli buah kurma dan pos balik. ( Malaysia - 3.53 pagi )

SMS dari Makkah al Mukarammah

10 November 2008 -
1. Kami sudah sampai ke Makkah pukul 3.30 pagi setelah 8 jam dalam perjalanan dengan bas. Pukul 9.45 pagi, kami akan tawaf dan terus saei. Kos penghantaran kurma ialah 175 rial. 14 hari baru sampai. Salam dari kami di Makkah. Tidak tahu lagi masjid dekat atau jauh. ( Malaysia - 12.56 malam)

2. Assalamualaikum. Alhamdulilah, kami sudah selesai buat umrah. Masjid jauh sangat dan jalan agak teruk. Masa perjalanan pergi ada hamba Allah tolong tolak mak. Balik pun ada orang tolong. Masa tawaf, kakak tolak mak tetapi masa saei upah pak Arab 40 rial. Buat haji kena upah orang tolak mak dari hotel. Kami rasa kami kena banyak solat di surau. Jauh sangat. ( Malaysia - 8.46 malam )

16 November 2008 -
1. Assalamualaikum. Kami di sini sekarang kerja makan dengan tidur. Tak pergi masjid lagi, solat kat surau. Tok Teh sudah seminggu tak sihat. Kami tinggal dekat bangunan Tabung Haji. Semua ada di sini. Klinik, kaunter TH, dobi dan hendak makan pun senang berbanding Madinah. Nama maktab ini ialah Abraj al-Janadiriah. Kami tinggal di tingkat 8. Mak asyik bertanya bila hendak ke masjidil haram. Aku hendak tanya kalau naik teksi kena jalan jauh ke tidak. Aku tanya mak boleh tak jalan jauh sikit, mak kata dia akan cuba. Tengoklah sehari dua ini. ( Malaysia - 6.39 petang )

2. Bayaran teksi cuma 1 rial saja. Cuma takut teksi berhenti jauh dan mak kena jalan. Kat dalam masjidil haram boleh upah orang Indonesia. ( Malaysia - 7.32 malam )

19 November 2008 -
1. Assalamualaikum. Hari ini kami buat umrah sunat. Mak dan Tok Teh orang Indonesia tolak dengan upah RM350.00. Kami tiga orang naik van di tanah halal (miqat) Tana'im untuk niat. Orang semakin ramai. Masa tawaf tadi juga macam tu. ( Malaysia - 9.37 malam )

2. Mungkin kami buat lagi sekali kot. Tetapi ustaz pesan buat sekali sudah memadai. Simpan tenaga untuk hari wukuf. Ingat nak ajak Mak Biah buat sekali lagi. Lepas ini kami akan pergi ziarah. (Malaysia - 9.48 malam)

22 November 2008 -
1. Assalamualaukum, hari ini kami ziarah Jabal Nur (Gua Hira'), Jabal Rahmah, Jabal Thur, Arafah, Mudzalifah dan Mina. Tengok dari dalam bas aje. Kalau nak daki boleh juga tapi tidak cukup masa. Tengah cari masa hendak ajak Mak Biah pergi solat di masjid. Tidak nampak lagi keadaan sebenar dalam masjid. (Malaysia - 11.54 malam )

25 November 2008 -
1. Assalamualaikum, hari ini dapat solat Asar di MasjidilHaram. Kat sini solat campur lelaki dan perempuan tidak sama dengan Masjid Nabawi. Tengah sujud pun depa langkah kepala.
(Malaysia - 11.32 malam)

26 November 2008 -
1. Dapat buat umrah sekali, tawaf sekali. Sekarang manusia semakin ramai. Jumpa Kak Zah dan Pak Jang Aziz. ( Malaysia - 6.09 malam)

27 November 2008 -
1. Assalamulaikum, semalam dah tanya untuk upah haji mak. Tawaf dan Saei-RM450, 3 jamrah RM300, tawaf wida' RM200. Ingat nak buat jamrah kat mak tetapi depa kata kena jalan 3 km, tak daya. ( Malaysia 12.04 malam )