Selasa, 28 Oktober 2008

Sebuah Puisi Seribu Erti

Kira-kira 9.30am Jumaat lalu, aku menerima mesej dari sahabatku menyatakan puisinya terbit dalam Mingguan Wasilah (28/10/08). Aku yang sedang dalam perjalanan ke Tanjong Malim berhenti di sebuah gerai dan segera menyambar senaskah tabloid yang tidak pernah aku beli sebelum ini. Pada mulanya aku membuat beberapa jangkaan dan cuba meneka apakah bentuk puisi sahabat yang disiarkan oleh sebuah tabloid politik. Mungkinkah isu politik semasa atau apa saja isu yang sedang menghiasi halaman pertama akhbar perdana. Tetapi apabila aku menatap puisi tersebut, aku terkedu. Betapa sahabat aku ini memiliki jiwa halus seorang suami dan juga penghasil puisi.

Membaca puisi itu membuatkan aku teringatkan puisi yang dilagukan oleh Kopratasa suatu ketika dahulu. Puisi berjudul Perempuan, nukilan Aziz H.M (Allahyarham). Aku tertanya-tanya kenapa sering kali lelaki yang menghasilkan puis sebegini. Bagaimana dengan perempuan? Bagaimana lelaki yang sifatnya keras mampu menghasilkan bait-bait puisi yang halus penuh seni dan sarat dengan emosi serta bersifat puitis. Eulogi kepada perempuan oleh lelaki, aku rasa tidak mampu dilakukan oleh perempuan untuk lelaki! Aku rasa belum ada perempuan menghasilkan puisi untuk lelaki/suaminya. Tentu rasa sukar untuk menerima kenyataan ini tetapi jika dilihat perkembangan kesusasteraan Eropah, lelaki lebih cenderung menghasilkan puisi yang mempunyai nilai bahasa yang tinggi berbanding perempuan hanya menghasilkan novel yang rendah kualiti penggunaan bahasa. Ini bukan isu gender tetapi itulah hakikatnya.

Untuk sahabat Sdr Zawawi Jahya, aku ingin petik kata-kata yang aku rasa begitu kuat menghentak perasaan aku berdasarkan puisi Cahaya Kehidupanku :
- lalu keangkuhanku tumpah di lembut tangan mu
Kata-kata itu mengingatkan aku betapa aku terlalu banyak berhutang dengan isteriku.

Tiada ulasan: