Khamis, 7 Ogos 2008

The Qabus Nama (A Mirror For Princes)


The Qabus Nama merupakan karangan seorang bapa sebagai pemerintah sebuah kerajaan untuk penggantinya, sarat dengan pengajaran dan panduan serta cabaran yang bakal dihadapi oleh penggantinya itu. Turut terdapat catatan tentang kaedah berpolitik, etika dan juga pengajaran yang perlu diketahui oleh seorang bakal raja dalam sesebuah kerajaan. Buku ini ditulis oleh Kai Ka'us ibn Qabus ibn Washmgir, seorang raja Dinasti Ziyardis yang memerintahan sebuah kerajaan yang terletak di antara pinggir wilayah selatan Laut Kaspian, Tabaristan dan Jurjan. The Qabus Nama ditulis pada tarikh 1082M/475H.


Buku ini mengandungi 44 nasihat (dalam bentuk bab), antaranya:


- How to be a poet (Chapter XXXV)



  • If you are a poet, see to it that your verses are, within limits, easy of comprehension, and guard again making your utterence to profound.


  • If you wish your verses to be endowed with distinction and possessed of permanence, let it have planty of metaphor in it drawn from what is posibble, using it even in your panegyrics.

Mungkin sesiapa yang pernah terjumpa/terbaca buku sebegini yang ditulis oleh pengarang bitara Melayu,dapatlah berkongsi maklumat dengan Bibliohlikafe-Buku Pilihan 1.


Sumber: Library of HMBL (Hj Muhammad Bukhari Lubis). Terima kasih dan maaf kerana buku ini telah aku fotokopikan.

Tiada ulasan: