Ahad, 17 Ogos 2008

Edan @ Gila

Kenapa tiba-tiba saja aku terfikir untuk menulis di dalam blog ini tentang satu perkara yang aku rasakan wujud di sekeliling kehidupan seharian kita. Pernahkah dalam sehari atau seminggu atau sebulan atau setahun, kita bertemu dengan manusia edan? Itu yang aku ingin katakan di dalam tulisan aku kali ini. Kenapa mereka wujud? Haruskah mereka wujud? Kejamkah kita kerana mereka wujud? Sempurna hidup ini kerana kewujudan mereka? Atau biarkan saja mereka wujud kerana mereka juga manusia. Terlalu banyak persoalan yang bermain dalam fikiran aku dan kerana itu aku menulis sebuah cerpen yang mungkin telah direcycle binkan oleh seorang editor sebuah akhbar kerana cerpen itu tidak pernah keluar hingga sekarang. Ya, kenapa mereka harus wujud? Pernahkah kita pedulikan mereka? Aku tidak mahu menjawab kerana jawapan itu ada dalam diri setiap manusia.
Sebenarnya di kampung ada tiga orang yang alami edan ini. Dua orang Melayu dan seorang India. Aku perhatikan mereka setiap hari berjalan, duduk, termenung, tidur, makan, minum; sama seperti manusia lain. Cuma masalahnya mereka alami edan (rasa sakit bila gunakan perkataan gila). Seorang sikapnya suka mengutip/meminta wang (aku rasa wang simpanannya cukup banyak), seorang lagi (masih muda) asyik mencabut bulu kaki dan pahanya dan seorang lagi sukakan kebersihan.Tetapi bukan itu yang aku mahu tahu. Aku mahu tahu apa yang sedang mereka fikirkan, apa yang sedang mereka alami, halusinasi yang bagaimana. Mungkinkan mereka terasa terbang seperti superman? Jadi aku mahu watak ini ada dalam salah sebuah novel aku yang separuh masak. Aku mahu watak begini menjadi watak penting dalam novel baru aku walaupun dia seorang edan. Aku mahu lihat dia normal sebagai manusia cuma dia dalam edan! Pelik bukan. Aksara yang ada menyediakan laman untuk aku susun dan himpun agar watak edan menjadi watak utama dan bukannya tempelan.
Kekuatan masih ada untuk aku teruskan usaha itu dan aku berharap akan lahir sebuah novel yang tidak menggunakan judul EDAN! Cuma didalamnya ada watak untuk pembaca menilai dari sudut kemanusiaan dan bukannya psikoanalisis! Hari masih panjang dan aku akan mencuri masa untuk menyusun aksara-aksara itu agar menjadi sesuatu yang indah bagi menceritakan kisah edan. Salam Nisfu Syaaban.

Tiada ulasan: